Elke & Pieter around the world

Australia - East coast

You need both the sun and the rain to make its colors appear.

Hallo allemaal,

Het is alweer enige tijd geleden, maar hier is dan weer een update van onze belevingen aan de andere kant van de wereld.

We waren gebleven bij ons vertrek uit Sydney richting Cairns. Als je niet veel tijd heb zal ik het even samenvatten. Meer dan de helft van de dagen hebben we regen gehad. We hebben veel, heel veel stranden gezien en we hebben het nog steeds naar ons zin. We hebben wel een klein dipje, maar daar komen we nu goed uit. Was wel een luxe dipje. We waren het reizen langs de kust even zat. Gelukkig hoeven we nog maar iets van 12.000 km langs de kust te rijden de komende 4 maanden.

Dat was in een notedop. Hier het langdradige, maar informatieve gedeelte van onze belevenissen.
Vol goede moed gingen we richting het noorden. Eindelijk weer samen en lekker camperen.
We zijn lekker rustig van start gegaan en hebben iedere dag maar iets van 150 km gereden. Vaak stoppen en veel wandelen en genieten van alle mooie uitzichten over de zee en de kust.
Eén van onze eerste wandelingen liepen we rustig over het strand en zagen dolfijinen in de verte. Super cool natuurlijk, maar na 15 minuten af en toe vinnen boven zien komen is het wel leuk geweest. Wij liepen weer verder en toen zagen wij een vin boven water die niet weer snel onder water ging. De vorm was ook anders en er zat nog een kleine vin achter. Dit was onze eerste haai. Die ongeveer 20 meter van de kust lekker rond zwom. We kwamen nog 2 mensen tegen en hebben ff staan kijken en praten. Binnen 10 minuten echter was er een helicopter, was iedereen uit het water en voer de strandwacht met een bootje rond om mensen te helpen. Dit terwijl de haaien nog bij ons waren en dat was best een stuk verder. Dit gaf ons het vertrouwen dat wij toch gewoon in de zee konden zwemmen. Als het maar op een strand is met strandwacht, maar het blijft altijd in je achterhoofd zitten. Of je nu duikt, snorkelt, surft of gewoon aaan het zwemmen bent, je denkt altijd zie ik geen haai.
We hebben onderweg veel dorpjes aangedaan, zoals Port Macquarie, Yamba, Noosa, Lismore en Byron Bay.

Byron Bay is de plek in Australie die ongeveer alle jongeren aan doen. Het is een echt surfersdorp. Dit is te merken aan de relaxte sfeer en de hippies. Wij konden het natuurlijk niet laten om ook maar een board te huren en zelf een poging te wagen. Om eerlijk te zijn ben ik hier toch niet voor gemaakt, geef mij maar sneeuw en een board dat gaat een stuk beter dan dit. Kleine impressie: Had je eindelijk een golf te pakken na hard paddelen, kwam de neus van je board in het water en zat je ineens in de golf die als een wasmachine draaide. Niet leuk. Maar wel raar dat er nog steeds water in de zee zat toen we klaar waren. Ik had toch echt het idee dat ik alles al binnen had gekregen.

De eerst volgende grote stad na Sydney was Brisbane in Queensland. Een nieuwe staat en een uur tijdsverschil. Queensland is tegenwoordig bekend om zijn overstromingen twee maanden geleden. Hier hadden wij afgesproken met een collega van mijn vader die wij nog nooit hadden gezien. Wij hebben heerlijk gegeten en mochten zelfs blijven slapen bij Rogier en Hil. Het is echt bizar hoe je soms via via bij mensen komt die je niet kent en dat je echt welkom wordt geheten. We hebben een gezellige avond gehad en heerlijk geslapen in een echt bed. Een luchtbed is toch geen echt bed zijn we achter. Hierna hebben we onze auto weggebracht voor een reparatie en hebben we Brisbane verkent. De stad zelf vonden wij niet zo leuk. Op de rivier die dwars door de stad gaat na. Vooral de suburbs er omheen zijn leuker. In Brisbane habben wij de eerste gevolgen van de overstromingen gezien. Misschien dat dit ook hielp in ons beeld over deze stad.

Onze gerepareerde auto reed weer als een zonnetje. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Net boven het centrum van Brisbane, in Redcliff, waar Rogier en Hil ook wonen ligt Moreton Island. Dit is het 2de grootste zandeiland van de wereld. Hiervoor hadden we een toer geboekt, maar was geannuleerd. Waarom precies weten we niet, maar het weer bleek toch niet goed te zijn dus treuren deden we er niet om.

Onze volgende bestemming was Hervey Bay. Onderweg zijn we nog langs de Australian Zoo gekomen, de dierentuin van Steve Irwine (May he RIP). Maar een dagje naar de Zoo voor 70 dollar pp vonden we dan toch wel weer overdreven. Daarvan kunnen wij gewoon bijna een week van overnachten, als we alleen kamperen. Hervey Bay bestaat eigenlijk alleen omdat het naast Fraser Island ligt. Het grootste zandeiland van de wereld. Je kunt hier diverse tour naar toe boeken met 4WD en heeft mooie meren met kristal helder water. Na veel informeren bleek het toch allemaal erg duur te zijn. Aangezien het weer er niet al te best uit zag en wij het eigelijk te duur vonden hebben we besloten om ook dit te laten schieten en ons hoop te vestigen op de Whitsundays om daar te gaan duiken.

Dit laatste is wel gelukt. Eenmaal in Airlie Beach, vertrekpunt voor de Whitsundays, aangekomen zijn we meteen naar een bookingscentrum gegaan. We gingen hier heen met het idee om te duiken en dan meteen de Whitsundays te kunnen zien. We stonden weer buiten met een zeiltocht van 2 dagen en 2 nachten en een duiktrip van 3 dagen in Cairns. Het duiken was hier duurder en minder mooi dan in Cairns, dus ons werd aangeraden om nog ff een stukje, lees 700km, door te rijden naar Cairns. We hadden al veel trips laten schieten, dus we hebben alles geboekt. Nu moeten (mogen) we wel.

We zijn net van de boot gestapt en het lijkt nog alsof de aarde heen en weer gaat. We zaten op een wedstrijdboot die mee heeft gedaan aan de Oceaan Race rond the wereld. Een snelle boot dus. Alleen heb je daar wel weer wind voor nodig. Die er gelukkig vanmorgen wel was. Best leuk als de boot op 45graden ligt.
Tijdens deze trip hebben we Whitehaven Beach gezien, wat bekend is als het mooiste strand van de wereld. Het zag er inderdaad mooi uit, maar met zon schijnt het helemaal super te zijn. Dit kunnen wij hier ook op de postkaarten zien. Toch was het de moeite waard. Verder hebben wij ons prima vermaakt met de andere 29 mensen aan boord, hebben veel gesnorkeld en zelfs heb ik weer gedoken. Dit was alvast oefenen voor Cairns. Een geslaagde trip dus.

Morgen gaan wij in 3 dagen naar Cairns rijden waar we 3 dagen voor hebben. Hopelijk gaat dit lukken. Vorige 2 weken is namelijk de snelweg 6 dagen gesloten geweest wegen overstromingen. Aangezien het nog steeds regent hoop ik dat we geluk hebben en er langs kunnen rijden. Het moet een trip van 8 tot 12 uur zijn.

Groetjes aan iedereen,

Pieter en Elke.