Elke & Pieter around the world

Indonesia/Australia - Java, Kuta and Darwin

Lieve lezers,

Nadat jullie verwend zijn met verhalen van de belevenissen van mijn ouders en mijn zusje is het wel weer eens tijd dat wij ook weer iets van ons laten horen. Geer heeft onze tijd samen al goed beschreven. Hierdoor ga ik verder vanaf het moment dat onze wegen zijn gescheiden. Geer naar NL en wij naar het volgende eiland; Java!

In Indonesie was het Ramadan en dit betekent dat veel Indonesiers aan het reizen gaan naar familie op Java. Dit heeft ons verblijf op Java er niet beter op gemaakt en zelfs gezorgd dat wij het eiland eerder zijn ontvlucht. Jammer, maar dan moeten we nog maar een keer terugkeren.
Na een hele korte stop in Jakarta, lees vliegveld uit en meteen de stad uit, zijn we in Bandung beland. Java is alweer ons 6de grote eiland wat wij aandoen in Indonesie. Het is een mooi eiland waar voldoende te zien en doen is. Wij Nederlanders hebben vooral op dit eiland onze sporen achter gelaten, te weten treinsporen. Java is het enige eiland in Indonesie waar een treinnetwerk ligt. Dit scheelt veel tijd met reizen en er wordt dan ook goed gebruik van gemaakt.
Het kostte ons nog moeite om Bandung te verlaten. Aangezien alle treinen voor de komende 5 dagen al vol zaten wegens de Ramadan. Het blijkt echter dat je alles ook voor moet kauwen en dat ze niet verder kijken wanneer ze nee op een antwoord geven. Er rijden diverse treinen op het traject tussen Bandung en Yogyakarta. De vraag op welke treinen er nog plek was werd niet begrepen, maar als je het per trein vroeg van snapte ze het wel. Hoe lastig kan je het maken.
In Bandung zijn wij uiteindelijk maar 1,5 dag geweest, zodat we met de trein konden gaan. We hebben onze tijd wel goed benut. We hebben alle highlights in de omgeving gezien. Dit begon met de vulkaan Tangkusan Perahu.

Actieve vulkaan de Tangkusan Perahu

Theeplantage van Waliniin de omgeving van Bandung

Dit is 1 van de vele vulkanen die Indonesie rijk is. Het blijft toch iets machtigs de grote krater met een paar pluimen rook die uit de vulkaan komen. Jammer alleen dat het gepaard gaat met de geur van zwavel. Vervolgens stond een theekransje op het programma met de 3 zwitserse dames die ons vergezelde op deze tour. Het was bij een theeplantage waar we het gehele proces hebben gezien van plukken, drogen tot verpakken. Het processen van thee is nog best wel veel werk.
Om weer bij te komen van deze inspanningen zijn we naar een hotspring gegaan. Heerlijk water van 40-45 graden. Jammer dat het alleen beetje zuur smaakte, door alle vulkanische activiteiten die zorgen voor dit warme water. Maar als het gewoon je mond dicht had was dat probleem ook weer weg.
Helaas hadden wij de nachttrein naar Yogyakarta. Het schijnt namelijk een mooi traject te zijn, maar er was geen plek meer overdag. Om 04.00 uur kwamen we aan in Yogya, zoals het in de volksmond heet. Even snel een hotel regelen en proberen wat te slapen. Handig als veel gewoon altijd open is.

Ik kan wel zeggen dat Yogya ons hoogtepunt was van ons verblijf op Java. Er hangt een ontspannen sfeer en het centrum is niet zo groot, dus makkelijk te bereizen te voet of met de riksja. We zijn dan ook vier dagen hier gebleven. We hebben er vooral gerelaxt, maar dat krijg als er in een stad ook zo´n sfeer hangt. We hebben er nog wel de tourist uitgehangen hoor. We hebben het Kraton, het paleis van de Sultan, bezocht. Hier hebben we een rondleiding gehad van een oud vrouwtje die oud Nederlands sprak. Leuk, maar erg lastig te verstaan. Het paleis van wel groot en indrukwekkend.

Paleis van de Sultan de Kartonin Yogyakarta

We hebben ook nog een dag besteed het het bezoeken van Borobudur een prachtige Boedistische tempel en ook nog eens de grootste in de wereld. Het is er erg oude tempel uit de 8ste eeuw, maar er is bijna niets bekend over de makers van deze tempel. Hierna stond Prambanan, een groot Hindu tempel complex op het programma. Het was erg indrukwekkend en mooi. Helaas was er veel door aardbevingen verwoest. Ze zijn het wel aan het restaureren, maar dat is voorlopig nog niet klaar.

De 'klokken' van de Borobodur (boedistisch)

Prambanan Hindoeistische tempel

Onze volgende plannen waren de Bromo vulkaan en Lijen hoogvlakte. Eerst wilden we nog een stop maken in Solo om daar tijd door te brengen. Het enige wat we hier hebben gedaan was het proberen te regelen van vervoer naar Bali. De ramadan was nu ten einde en dat betekend dat iedereen 4 dagen niets doet. Geen tours, geen restaurants die open zijn. Het leven was er niet makkelijker op geworden. Dus hebben we een bus geboekt naar het Hindoeistische Bali. Hier hebben onze laaste 4 dagen doorgebracht in Kuta. Veel bij het zwembad gezeten, beetje strand, maar verder weinig. Hier zijn we inmiddels erg goed in geworden ;).

Kuta sunset

De volgende bestemming was Darwin in Australie. Nog even 2 dagen Darwin alvoor we vertrokken naar Nieuw Zeeland voor 3 weken. In Darwin hebben we ook niet veel gedaan. We hebben afgesproken met iemand die we in Vietnam hebben ontmoet en in Darwin woont. Hij werkt op het vliegveld en je raad nooit wie ons op stond te wachten bij de douane als douanier. Toeval bestaat niet. Darwin voelde wel weer even als thuiskomen. Heerlijk.

Via een stopover in Sydney werden we in de middag opgehaald door de oud-tante van Elke en haar zoon in Auckland. Hier verblijven wij nu een paar dagen en zijn onze reis in NZ aan het plannen. Wat wij allemaal hebben gedaan en nog gaan doen zullen jullie lezen in de volgende update. Na NZ doen wij nog 8 dagen Fiji aan en daarna nog 10 dagen de States. Het aftellen is toch al wel een beetje begonnen. Het is namelijk nog maar4,8 weken of 34 dagen of circa 816 uur voor wij jullie weer in onze armen kunnen slaan. Wel een vreemd gevoel dat er alweer bijna een jaar voorbij is gegaan.

Hou het nog even vol, wij komen eraan.

Dikke Kus,
Elke & Pieter

lijn

haha jullie hebben het druk gehad :-). Leuk om weer te lezen, tot snel! xlijn

Miranda Heemskerk

Lieve Elke en Pieter

Zo te lezen maken jullie héél wat mee!! Geniet nog even van jullie reis. Het jaar is bijna om........

Liefs Miran

Kees& Inge

Als je in dagen en weken aan het plannen bent betekent het dat het einde van jullie jaar reizen snel nadert. We genieten nog steeds van jullie verhalen, hoewel het aantal fot's wat achter blijft. We zijn al bezig met jullie terugkomst. Leuke dingen bedenken hier in NL. Voor het weer hoef je niet terug te komen. Ik denk graag terug aan BALI. Maar verder zijn hier ook veel leuke mensen. Veel geluk en plezier met elkaar.
XXX K&I

Louis en Gemma

Mooi verhaal over dit deel van Indonesie. Denk dat wij er ook nog wel eens heen willen. In jullie geval, jammer dat het gelijk viel met de Ramadan. Maar jullie zien er gezond en gebruind uit.
het leven is hier ook goed. Ieder weekend een feestje en Ajax staat weer alleen aan kop(Elke ha ha).
We hopen binnenkort weer een lekker biertje met jullie te drinken.
Liefs en we wachten met smart op jullie terugkomst!

Willemijn

Superleuk weer om te lezen en best veel herkenning van Indonesie: COOL! geniet nog even lekker daar; hier is het bij vlagen al enorm herfstachtig (?!)! XX Willemijn.