Elke & Pieter around the world

Australia - Victoria

Australia - Victoria
Australia, here we are!

G`day Mates,Hierbij een update van onze belevenissen en ervaringen. Iets later dan jullie gewend zijn, maar we maken hier minder mee en de toegang tot internet is lastiger dan in Azie. Daarom hebben we besloten een update te schrijven na 3 á 4 weken. Moet zeggen dat het er niet minder leuk en spannend om zal zijn om het te lezen (dat hoop ik althans).
We zitten nu op een bushcamping op mount Hothem aan een koude sparkling red wine, die we gisteren bij een locale wijnboer hebben gekocht (zie foto).

Eindelijk we zijn in Australië. Dit is een groot onderdeel van onze reis en het voor mij heeft het nog een speciale lading. 6 jaar geleden ben ik reeds in Australie geweest en sinds mijn terugkomst heb ik gezegd dat ik binnen 5 jaar terug zou gaan. Het voelde altijd als mijn tweede thuis en kom dus ook niet wachten tot ik er was.

Nu was het zover, 17 december 2010 kwamen we aan in het altijd mooie en zonnige Australië. Alleen hadden ze de zon en de verwarming even uitgezet. Het gaat goed, want ik wil Elke al het mooie van Australië laten zien, zodat zij ook enthousiast gaat worden.
De Aussies baalden ook, want dit was nooit zo en iedereen was warm gekleed, terwijl normaal de korte broeken/rokjes en slippers uit de garderobe komen.

Naast het weer viel ook nog eens de kosten erg tegen. Slapen kost nu 22,50 euro voor een dorm (een bed in een slaapkamer waar meerdere mensen slapen) ipv 8 euro voor een eigen hotelkamer voor 2 personen in Azië. De Aussie dollar staat ook nog eens erg hoog waardoor onze euro minder waard is dan we berekend hadden. Maar goed dat we in Azië 30% onder budget hebben geleefd, want dat kunnen wij hier goed gebruiken.

De eerste dagen stonden het verkennen van de stad, simkaart kopen en een auto kopen op het programma. We hebben door de stad gelopen en de sfeer geproeft. Voor mij voelde het als een soort van thuis komen. Ik wist veel winkels nog te vinden en natuurlijk een aantal hoofdattracties. We hebben zeker nog niet alles gedaan, omdat de moeder en zusje van Elke eind januari langskomen en we met hen ook nog dingen willen zien.

De tweede dag zijn we op de koffie gegaan bij buren van mijn ouders die meerdere maanden per jaar hier in Melbourne wonen. Was erg gezellig en toch wel fijn om af en toe Nederlands te spreken. Zij hebben ons de docklands in Melbourne laten zien. Dit is de oude haven van Melbourne die in een nieuwe jasje is gestoken, maar wel met het bewaren van oude elementen. In de middag gaan kijken voor een auto en deze maar meteen gekocht. Slapen is een hostel is maar duur en het echte Austalie vind je niet in de stad. We konden hem woensdag 22 december ophalen.

We mochten dus nog tijd doorbregen in het centrum. Dit hebben wij gedaan door het bezoeken van de Victoria Market, het Melbourne Museum, St. Kilda (het Scheveningen van Melbourne), cd-speler voor de auto gekocht en alvast gekeken voor onze campingspullen die wij wilden kopen zodra wij de auto hebben. Op één van de dagen waar wij bij een touwdansende straatartiest aan het kijken en bleek het toch niet handig om lang te zijn. Het schijnt dat je dan opvalt en je met de act mag helpen.
Tevens hebben we op een avond in een pub afgespoken met mensen, familie Bire, die ik 5 jaar geleden heb ontmoet, om een drankje te doen. De familie Bire hebben mijn zusje en mijn broer en ik 6 jaar geleden ontmoet tijdens Sinterklaas. Zij is namelijkvan Nederlandse komaf (op jonge leeftijd is zij naar Aus geemigreerd) nederlands en wij waren pepernoten aan het eten, dus contact was zo gelegd. Zij hebben 3 zoons rond de 30.

Het ophalen van de auto ging iets anders dan gepland. We zouden een roze Holden Commodore uit 1990 komen ophalen, maar wij vertrokken aan het einde van de dag met een rode Holden Commodore uit 1993 voor 500 dollar meer. Wel een betere koop denken we, maar tijd zal het uitwijzen. Wist je trouwens dat het verdomde lastig is om in het buitenland over je eigen geld te beschikken, voor de auto hebben we al onze pinpassen en creditcards meerdere malen gebruikt.
In de middag campingspullen gekocht en in de avond zijn we gaan eten bij de Familie Bire en zijn daar 3 nachten blijven hangen. Zo hebben wij daar ook kerstavond doorgebracht met de hele familie; buiten geborreld, heerlijk gegeten en om de kerstboom gezeten om alle cadeaus uit te pakken. Heel anders door de warme temperatuur, maar het voelde toch als kerst.

We wilde nu echt de natuur en echte Australië in, dus zijn we op 1ste kerstdag vertrokken om aan onze reis te beginnen. We hebben een mooie plek gevonden in de middle of nowhere om de rest van kerst door te brengen. Kangaroo biefstuk op een eigen vuurtje met wijn was ons kerstdiner. Een aparte ervaring evenals onze NYE die wij ongeveer op dezelfde manier hebben doorgebracht. Kampvuur maar dan met bubbels in de middle of nowhere op een bushcamping (de meeste van deze hebben alleen wc en dit zijn dan gaten in de grond).

Inmiddels ben ik verplaats naar t kampvuur, zodat ik t eten in de gaten kan houden.

We zijn nu 2 weken aan het kamperen en het gaat steeds beter. Het geluid van de kookaburra bij het slapen gaan en het wakker worden is geweldig. Het is een soort gelach. Je zou eerder denken dat het een aap is ipv een vogel. Je moet het maar eens googlen (geluid kookaburra).
We krijgen tips van mensen op de campsites die al jaren kamperen, zodat wij weer wat leren en makkelijk lekkere gerechten kunnen bereiden op het vuur. Volgens de Aussies moeten we nog wel veel gereedschap kopen. Een beetje Aussie die veel kampeert heeft echt alles bij zich van kettingzaag tot buitendouche tot alle potten en pannen voor op t vuur aan toe.

Naast kamperen hebben we natuurlijk meer gedaan. Zo hebben we veel wandelingen gemaakt in de National Parks als Cathedral Range , Lake Eildon, Mt Buffalo, Mt Buller, Yarra Ranges en Great Alpine (allen in de staat Vicoria). Tijdens deze wandelingen komen we veel natuur tegen, vooral in de zin van flora. Hoewel we al wel 2 slangen, 4 kangaroos en meerdere koala`s hebben mogen ontmoeten.
Het landschap gaat van loofbomen naar naaldbomen en terug. Heel divers tijdens een wandeling, die soms tot 5 uur zijn, kom je altijd verschillende omgevingen tegen. Dan hebben we het nog niet eens over de gebieden die wij zien wanneer wij in de auto zitten en de slingerende wegen afstruinen. Ze hebben in Victoria veel `snelwegen` die door de bergen gaan. Je mag er gewoon 100km/h maar vaak is 40 km al te hard om een bocht te kunnen halen. Gelukkig staat bij iedere bocht een bord. Ook staat het aangegeven als wij het asfalt verlaten voor een gravelweg die meestal naar onze camping leidt.

We trekken ons natuurlijk niet helemaal terug in de natuur, want dit land heeft ook steden en dorpen met geschiedenis. Alleen is een gebouw hier al oud als deze uit begin 1900 komt.
We zijn al geweest in Maryville (dit dorp is in 2009 door bosbranden helemaal weggevaagt), Alexandra, Mansfield, Wangaratta, Beechworth en Bright. Vooral van Beechworth waren wij gecharmeerd. Het is net als vele andere een goudmijnstadje, met 1 hoofdstraat waar alles gebeurt, maar de sfeer die hier hing was relax. Ze hebben hier Ned Kelly (de bekendste crimineel uit Aus), ter dood veroordeeld. We zijn in zijn cel geweest waar hij heeft gezeten en hebben zijn eigen gemaaket harnas gezien. Hij heeft eigenlijk niet eens veel had gedaan, maar 3 mensen politieagenten vermoord en wat roofovervallen. Dat je daar al bekend mee kon worden in die tijd. Dus hier zijn wij dan ook 3 dagen blijven hangen. Hierna zijn we 4 dagen gebleven in de omgeveing van Bright. Niet dat Bright zo super was maar vooral onze kampeerplek. Aan een rivier met allemaal leuke mensen om ons heen, waarmee we `s avonds om het kampvuur zaten. Zwemmen en wassen in de rivier was een luxe daar. Meestal kamperen we 2 á 3 nachten op een bushcamping om vervolgens op een echte camping te staan om te kunnen douchen. Klinkt voor sommigen zwaar, maar het buitenleven is ontspannen en zeker de plekken waar we nu terecht komen. Victoria is een mooie afwisselende staat, met zelfs 4 seizoenen. We kunnen niet wachten tot we de andere 6 staten gaan verkennen.

De 10de hebben we afgesproken met de fam. Bire nabij Lakes Entrance waar zij een huisje hebben gehuurd. Met hen zullen wij 4 dagen optrekken aan de zuidkust. Daarna rustig terug naar Melbourne. Het is maar 4 uur rijden, maar wij willen er ongeveer één week over doen. Er is genoeg te zien, dus dat moet goed komen.
Naast deze plannen ben ikzelf nog bezig om werk te vinden tijdens de periode dat Elke haar fam over is. Het zoeken wordt wat moeilijk gemaakt doordat ik geen werkvisum heb gekregen, omdat ik deze mijn eerste trip reeds heb gebruikt. Ik wil namelijk graag ervaren hoe het werkende leven is in Aus. Het land zelf heeft iets in mij los gemaakt, maar vakantie vieren en werken in een land is heel anders. Daarom wil ik deze ervaring ook hebben van Aus.

Hopelijk hebben jullie weer kunnen genieten van onze ervaringen en belevenissen. Check vooral de foto`s, want het is hier schitterend.

Cheers,

Pieter (+61414068170)