Elke & Pieter around the world

Noord Vietnam

Hallo vrienden, familie en trouwe volgers,

Er staat weer wat nieuws op de weblog van Pieter en Elke! Deze keer is de eer aan mij (Elke) en zal ik jullie bijpraten over hetgene we de afgelopen 2 weken beleefd hebben in het noordelijke deel van Vietnam.

Na een fantastische tijd in Laos hebben we onze spullen gepakt en zijn we richting Vietnam afgereist. Laos zien wij als een land met een opkomend toerisme en nog ongeschonden authentieke dorpen en cultuur. Een land waar de toeristenprijzen nog enigszins laag liggen. Natuurlijk zijn de topattracties overspoeld met westerlingen die hun plaatjes willen schieten en alles willen opsnuiven, maar nu we de vergelijking met Vietnam kunnen maken, zijn er zeker verschillen. Het massatoerisme heeft Vietnam ontdekt en dit is vooral te merken aan de georganiseerde tours (Fox reizen doet hier goede zaken) en vele hotels/guesthouses die metname in de steden twee a drie maal zo duur zijn als in de kleine plaatsen. Begrijpelijk is het wel dat er zoveel toeristen deze kant opkomen. Net als wij is iedereen onder de indruk van alle historie en het grote aanbod van tempels, musea, bergdorpen, bergvolkeren, markten en mooie uitzichten.

Nou, dan zal ik maar eens alles vertellen over wat wij meemaken en welke plekken wij bezocht hebben. Laten we eens beginnen met onze vervoersmiddelen! Helaas rijden er hier geen intercity's en streekbussen zoals wij die kennen. Het vervoer gaat wel per bus, boot en trein, maar dan op het tempo stadsbus. Als voorbeeld: de bus van Dien Bien Phu (voor de historici onder jullie; het slagveld waar de Fransen een pijnlijke nederlaag hebben geleden en Vietnam voorgoed kwijt raakten) naar Sapa deed 8 uur over een afstand van 180 km. De chauffeur hield het gas er goed op, maar dit was metname om de stijle hellingen te nemen op de offroad 'snelweg'. Op deze lange tocht zijn we toch zeker 20 x gestopt om vrouwen, kinderen, scooters en zakken met voedingsmiddelen te lossen. De lokale bussen worden als vrachtwagen gebruikt en je moet niet raar opkijken als er een zak met rijst onder je voeten wordt geschoven. Voor Pieter erg lastig aangezien zijn knieën het al zwaar te voorduren hebben tussen de nauwe bankjes. We proberen dan ook vroeg bij de bussen te zijn om zo het beste plekje te bemachtigen. Dit is aardig lastig aangezien de bussen die wij in het noorden hebben genomen best vroeg vertrokken (ongeveer 05.30 uur). Voor de rest van de reis hopen we regelmatig de nachtbus te nemen. Met deze bus kan je redelijk comfortabel liggend reizen.

Het was nog een hele belevenis om de grens van Noord Laos naar Vietnam over te gaan. Volgens de reisgids (Lonely Planet) is deze route een niet veel gebruikte overgang en moet je het met een aantal tussenstops doen. In vorig verslag schreef Pieter dat we deze tocht vanuit Luang Namtha gingen beginnen. Vanuit daar zijn we naar een grensdorp gereden waar we een nacht moesten verblijven tot de veerpont in de vroege ochtend zou vertrekken. Op deze plaats werd het een beetje spannend, want aan de andere zijde van de rivier zou de bus rond 5 uur in de ochtend vertrekken. We waren vroeg uit de veren om hem niet te missen en ons te melden bij de veerpont die nog onbemand was. In het donker is het toch allemaal iets waziger dan overdag en vooral als je niet precies weet hoe en wat. Gelukkig rijden de bussen over het algemeen gewoon volgens schema dus klommen we de bus in tussen de locals die uit donkere hoekjes en gaatjes tevoorschijn kwamen. De bussen zouden regelrecht uit het Oostblok ingevlogen kunnen zijn, maar zijn allemaal voorzien van een flatscreen en dvd speler. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt. Zodoende zijn we ook op de hoogte van alle nationale helden op muziekgebied. Op standje LOUD worden er videoclips afgespeeld met onschuldige liefdesverhalen en popperige zangers en zangeressen. Een hele ervaring met de afgrond naast de bus en meezingende Vietnamezen in de bus. De grens over ging heel soepel! Zelfs onze temperaturen werden opgemeten door een douanier. We hebben wel even een klein dansje gedaan toen we op Vietnamees grondgebied stonden. Alle heisa en serieus uitziende douanebeambten maakten ons toch wel een beetje zenuwachtig. De eerste stad die we aandeden in Vietnam was Dien Bien Phu. Historisch een hele bijzondere plek, maar als stad eentje om snel weer te verlaten. De tocht naar het Noordelijk gelegen Sapa heeft ons een hele dag gekost, maar was zeker de moeite waard. De route die de bus nam, staat aangeschreven als een prachtige route door berggebied. Het gebied rond Sapa is een beetje te vergelijken met de Alpen. De Fransen gebruikten dit dan ook als oord om tot rust te komen. Dit toeristische stadje draait voornamelijk op trekkings en de markt waar de lokale bergdorpen hun waren verkopen. Helaas is dit metname op het toerisme gericht, er worden dan ook alleen armbanden, tassen, sjawls en t-shirts verkocht. Vooral het merk The North Face wordt hier op vele manieren gekloond zoals tassen, schoenen, jassen etc.

In Sapa hebben wij een twee daagse trekking gedaan met een homestay. Dag 1 begon een beetje genant, want alle toeristen liepen in colonne het dorp uit omringt door vrouwen in traditionele kleding uit de bergdorpen. Ze deden allemaal een social talk om in contact te komen met de toeristen. Handig van ze om later wat souveniertjes onder de neus te schuiven. Ik moet zeggen dat ik erg blij was met deze dames. Ze hebben me meerdere malen ondersteund bij het op blote voeten oversteken van riviertjes en wanneer ik weer eens mijn balans verloor bij het lopen over de dammetjes van de rijsvelden. Ik werd wel vies aangekeken toen ik voor de 20e keer negatief antwoordde op de vraag of ik iets van ze wilde kopen. Na de lunch waren ze dan ook allemaal verdwenen. Het heeft ons wel wat mooie foto's opgeleverd! Met een groep van 8 personen verbleven we in een soort van boerenschuur om daar te eten en te slapen bij een lokale familie. Naar onze mening was dit iets te toeristisch opgezet, want meekijken in de keuken was er niet echt bij, we werden ook pas bij het eten voorgesteld aan de broer en zus waar we verbleven. Massatoerisme, je ontkomt er niet aan!

Vanuit Sapa zijn we met de nachttrein naar Hanoi gegaan. Erg makkelijk en kwamen 's ochtend vroeg aan dus konden direct de ochtend gymnastiek meemaken waar Hanoi zo beroemd om is. Bijzondere gewaarwording om rond 05.30 uur de straten en paden rond het meer in de stad vol met sportende mensen te zien. Van jong tot oud staat te badmintonnen, is aan het wandelen, doet mee aan een groeps yoga of jazzballet. Vooral de oudere dametjes en heertjes die op hun eigen manier rekken en strekken, zijn leuk om naar te kijken. In Hanoi hebben we lekker de toerist uitgehangen en alle topattracties, zoals het mausoleum van Ho Chi Minh en het legermuseum, bezocht. Tevens hebben we hier een tour naar Halong Bay geboekt, de beroemde limestone eilanden voor de kust die menig zeeman gek heeft gemaakt.

Gelukkig is het op het moment geen hoogseizoen in Vietnam en dat was wel prettig voor deze trip. In Halong Bay wordt er dagelijks door honderden toeristenboten uitgevaren om de prachtige eilanden te bekijken. Helaas was de eerste dag een donkere grijze dag, dus konden we geen mooie foto's maken, maar gelukkig was de tweede dag zonnig en windstil. Daarnaast werd onze trip geupgrade wat beter eten en een betere boot opleverde. Er was naast het bezoek aan een hele mooie grot ook tijd om even te kajakken en een duik te nemen. De boot waarop we verbleven was mooi en nieuw met tevens een karaokeset! Hier moest natuurlijk niemand iets van hebben totdat er voldoende bier gedronken was en iedereen zijn/haar nummertje even wilde doen. Deze hilarische avond die afgesloten werd met een mooie sterrenhemel! Op de tweede dag zijn wij afgezet op Cat Ba Island. Dit is een heel ontspannen eiland waar je lekker kan relaxen op het strand, maar ook wandeltochten kan maken door het national park. Dit hebben we beiden gedaan, dus we zijn nu vol energie om de steden Hué en Hoi An aan te doen.

Vandaag zijn we aangekomen, na een 16 uur durende busrit, in Hué na een tussenstop in Haiphong. Helaas reden we het slechte weer tegemoed. De straten staan hier blank en ook de rivier is overstroomd. Vandaag dus maar even een dagje om de website te updaten en onze jaarplanning maar eens vast te zetten. Vanaf gisteren kunnen we alle data voor de vliegtickets vastzetten. Dit kan namelijk maar 11 maanden van te voren. Onze korte termijn planning is een beetje in de war geschopt aangezien de vliegtickets naar de Fillipijnen, waar we met kerst en O&N wilden verblijven, erg duur zijn. Daarnaast komt ook nog eens dat de tickets naar Australië volgeboekt zijn in onze prijsklasse tot eind februari. De datum staat nu op half december dus waarschijnlijk zullen we ons eraan moeten houden. Luxe probleem? Ik denk het wel! Hoewel we wat langer in Azië wilde verblijven om wat geld te besparen. Australië is namelijk op dit moment erg duur. Wij gaan even puzzelen en jullie horen meer in ons volgende verslag.

Nog even een kleine aanvulling op ons verslag van de vorig keer; we willen iedereen bedanken voor de financiële bijdrage aan de Gibbon Experience. Het geld dat we gekregen hebben van familie en vrienden hebben we gebruikt om deze mooie ervaring op te doen. Een deel van het geld dat je betaald voor de experience gaat naar het behoud en de bescherming van de leefomgeving van de Gibbon in het ... Park. Zie de website voor meer informatie.

Oja, en wat ik ook nog even kwijt wil;

- Vietnamezen zijn echte viespeuken, ze spugen en roggelen gewoon voor je voeten;
- Sommige Vietnamezen gooien hun afval gewoon overboord de zee in;
- Ze houden veel van voetbal; Pieter leert nog wat!
- Een oud dametje heeft 3 uur lang aan mijn haar geplukt tijdens een busreis;
- Vietnamezen plassen in alle hoeken, standen, plaatsen en graag in het openbaar. Man of vrouw
datmaakt niet uit, maar vooral graag in het zicht!
- Ze zijn erg behulpzaam, zelfs als ze geen engels spreken;
- Vietnamezen kunnen goed koken, hoe zuidelijker hoe beter het eten wordt.
- We vinden het erg leuk dat jullie reageren op onze weblog, blijf dat vooral doen!

Groeten van Elke, maar ook Pieter niet te vergeten!