Elke & Pieter around the world

NT Northern Territory, Australia

Lieve familie, vrienden en iedereen die zich hier niet onder ziet,

In ons boek met reisverhalen gaan we het hoofdstuk Australië sluiten. We vliegen vannacht naar Indonesië. Deze update zal een samenvatting geven over onze gehele indruk van dit land. We hebben bijna alle staten, behalve Tasmanië,bezocht. Dit geeft ons wel een goede indruk, denken wij. Eerst zullen wij onze exploratie van de laatste staat op het vaste land de Northern Territory (NT) beschrijven.

De laatste update hebben we geschreven in Kununurra in WA. Kununurra ligt op de grens met NT. Er was nog wel tijd voor 1 stop voor wij NT gingen verkennen. Lake Argyle is een van de grootste meren van Australie. Dit is onstaan door het plaatsen van een dam, een hele hoge dam. Met een mooi, maar wat was het water koud, zwembad hebben we 2 dagen genoten van onze laatste dagen in WA.

Bij vertrek wilde onze auto weer eens niet starten, deze keer was het de accu. Met veel hulp is het dan toch gelukt en kon onze trip naar NT beginnen. Doordat we problemen met de accu hadden hebben we besloten om door te rijden naar Katherine. Hier was tenmiste een garage om dit ff te laten checken. Echter bleef de auto het de hele dag doen, dus dachten we gewoon dat de accu helemaal leeg was. Helaas startte de auto de de volgende ochtend weer niet. Toch maar de wegenwacht gebeld. Het werd slepen naar de garage om alles te checken. Jammer dat we 1,5 dag moesten wachten op een sleep. Maar wel een bed in een motel wat door onze ANWB werd betaald.
De kosten vielen gelukkig mee en hij heeft tot vandaag zich goed gedragen. We hebben hem 14 uur voor vertrek uit het land gelukkig kunnen verkopen. Je zult je wel afvragen of dat geen stress oplevert. Zeker omdat we er veel tijd in hebben gestoken en in 12 dagen maar 2 telefoontjes hebben gehad. Ik kan je vertellen dat dat zeker zo is, maar wij nu superblij zijn. We hebben er ook nog een aardig bedrag voor gekregen. Maar dat mag ook wel na wassen, stofzuigen, polijsten en overal adverteren. Het heeft wat werk gekost, maar we hebben hem dan uiteindelijk toch kunnen verkopen in Darwin.

NT staat bekend om zijn ongerepte natuur die vooral te bewonderen is in zijn Nationale parken, zoals Nitmiluk Gorge, Litchfield en de wereldbekende Kakadu. NT staat ook bekend om zijn krokodillen waardoor je bijna nergens mag zwemmen en bij waterkanten altijd voorzichtig moet zijn. Dit hebben wij dan ook gedaan, want wij leven nu nog.
In Nitmiluk hebben we Katherine Gorge bezocht met mooie uitzichten over de Gorge van verschillende hoeken. In het noorden van Nitmiluk ligt Edith falls. Deze plek is ons door vele mensen aangeraden en wij weten nu waardoor. Ten eerste is het supermooi en ten tweede kun je er gewoon veilig zwemmen. Dit park evenals Kakadu hebben wij samen gedaan met onze oosterbuur vrienden Fabian en Nina. Wij zijn ze al een paar keer eerder tegen gekomen in WA.

Over Kakadu hebben wij veel negatieve verhalen gehoord en dan voornamelijk van de Australiers zelf. Het zou een beetje overschat en te toeristisch zijn. Met deze instelling zijn wij dan ook het park ingegaan. Gelukkig viel alles mee. We konden kamperen op een mooie plek, zonder de buitentent, zodat we de sterrenhemel al liggend in bed konden bekijken. Daarnaast mochten we ook nog een kampvuur maken. Dit was alweer een tijd geleden omdat het in WA overal te droog was. Alle plekken waar we heen konden hebben we bezocht, maar de tours hebben we laten zitten. Deze waren wel erg duur in het park. Hier hebben wij onze eerste Saltie gezien. Deze krokodillen kunnen tot wel 6 meter worden, de mannetjes dan. De vrouwtjes kunnen 3 meter worden, wat even groot is als de grootste freshwater krokodil. Helaas lag deze croc grotendeels onderwater en was het wat donker. Maar wel onze eerste Saltie. Overdag waren de mensen goed verdeeld over het park, maar met zonsondergang komt iedereen toch naar de mooiste plekken. Zo ontdekten wij dat in Ubir. Wat een mensen passen er op een berg die uitkijkt over de floodplain. Schitterend om de zon hier onder te zien gaan. Kakadu staat vooral bekend om zijn schilderingen van de Aboriginals. Deze cultuur is hier al 40.000 jaar en is nog een levende cultuur. De schilderingen varieren dan ook van oorsprong tussen de 40.000 jaar en 3000 jaar. Best een verschil, maar sommige oude zijn nog duidelijk te zien. Simpele schilderingen, maar de verhalen die er achter zitten zijn dan ook levenslessen. Naar school gingen ze niet; alles was te halen uit de schilderingen. Van normen en waarden tot hoe filleer ik een vis. Aboriginals hebben geen vaste gebouwen en verplaatsen zich naar waar het voedsel was.

De australiers hebben niet zo'n hoge pet op van de aboriginals, dit is zacht uitgedrukt. Het kost ze alleen maar geld. Daarom was het goed om hier geweest te zijn en een andere kijk op hun leven en cultuur te krijgen. Kakadu wordt gerund door Aboriginals en hierdoor blijft deze cultuur hier bestaan.

Even buiten Kakadu hebben we een cruise gedaan bij de Corroboree wetlands. Dit was volgens veel mensen de beste in NT en ook nog eens 1/3 van de prijs. Iets voor ons dus. De avond verbleven wij op de camping achter een roadhouse. Onze goedkoopste betaalde overnachting van 3,75 per persoon. Dit zou onze laatste nacht in de tent zijn. Voor deze gelegenheid hadden we onze fles bubbels (uit Maraget River in zuid WA) koud gezet. Met zelfgemaakte pizza was dit een geslaagde avond.

De volgende dag , tijdens de cruise, hebben we veel krokodillen gezien die op de oevers lagen. Echt super cool!!! Niet te vergeten alle mooie grote en kleine vogels die je bij ons alleen in de dierentuinen ziet. Na afscheid van Fabian en Nina wilde we nog meer krokodillen zien. De tour Jumping Crocs was het resultaat. Een uur lang krokodillen kijken, vooral grote. Wat kunnen deze beesten hoog springen. De grootste was 6 meter en woog ongeveer een ton. Ze kwamen echt dicht bij de boot en in was blij dat we achter glas zaten. Wat een super ervaring echt cool!!!

De laatste 2 weken hebben we doorgebracht in Darwin, omdat we de auto moesten verkopen wilden we niet te ver bij Darwin vandaan. Het telefoonbereik valt namelijk weg als je nog op de ring van de stad rijdt. Darwin is een kleine stad met een laidback sfeer. Denk je dat heel Australie relaxt is dan is Darwin nog een stapje erger. Ook niet gek met het klimaat hier. Ze hebben hier 2 seizoenen het droge en het natte seizoen. Wij zitten nu in het droge seizoen wat eigenlijk de winter is. Het is hier nu elke dag een blauwe lucht met 30 graden. Moet je nagaan hoe het hier in de zomer is. In de zomer valt er ook nog eens bijna iedere dag regen en dat zijn geen miezerbuien. Hebben we goed gepland zo.

Om Darwin nog een dagje te ontvluchten zijn we naar Litchfield NP gegaan. Een NP waar je grote, hoge termieten bergen vindt. Deze kunnen tot wel hoger dan 4 meter worden. Je kunt in het park ook zwemmen in de rockpools . Omdat de krobodillen hier niet kunnen komen is het dan ook erg druk. Zeker nu ze allemaal vakantie hebben. Maar we hadden een rustig plekje gevonden bij een rockpool bovenop een berg net voor een waterval. Je raadt nooit wie we daar weer tegen kwamen: Fabian en Nina. Er waren daar denk ik 10 mensen. Hoe groot is de kans dat zij daar ook zouden zitten. Deze keer hebben wij dan ook geen afscheid genomen en gezegd: ‘tot de volgende keer'. Wij gaan het land uit en zij reizen tot september nog door Australie. Maar je weet maar nooit.
Om kosten te besparen hebben we via de mensen waar ik in Victoria heb gewerkt een contactpersoon, genaamd Shane, in Darwin gekregen. Voor 2 dagen werken, alleen ik, kunnen wij daar 11 dagen blijven slapen. Het is 1 km vanuit het centrum, dus een super goede plek om de stad te verkennen.

Vannacht vliegen we naar Bali in Indonesie en beginnen hier een nieuw hoofdstuk voor de komende 2 maanden. Na 20 dagen zien we mijn ouders en komt ook mijn zusje ons vergezellen. Na 11 dagen met zijn 5en gaat mijn zusje nog 2 weken mee de rest van Indonesie verkennen. Hier kijk ik erg naar uit, het is toch alweer bijna 9 maanden dat wij onderweg zijn. In de laatste 3 maanden doen wij nog minstens 5 landen aan.

Australie in een Notedop
Australie heeft veel tegenstellingen; drukke steden met miljoenen inwoners tegen rustige dorpjes met slechts 6 inwoners. Ze zijn inmiddels het land met de dikste mensen. Niet om trots om te zijn, maar wel zichtbaar. Dit komt door het eten, veel BBQ'en en een Mc Donalds op iedere hoek van ieder gerespecteerd dorpje. Doordat de afstanden te groot zijn en de temperatuur te hoog pakken mensen bijna altijd de auto. De mensen zijn erg relaxt en vriendelijke. Ze zijn zo relaxt dat ze echt alle woorden afkorten. Zelfs van Thanks maken ze Ta, U-turn wordt Uwi, Goodday is G'day, Biscuits is Bicies en Mc Donalds is Macca's.
Een hoop lijkt en is ook schijnvriendelijk, maar een klein kletspraatje kan er altijd vanaf. Ze kunnen goed vertellen en wat minder luisteren, maar dat is in Nederland net zo. Ze kunnen ouwehoeren als de beste, maar ze zijn niet zo goed met Alcohol.

Australie heeft veel dieren die nergens anders op de wereld te vinden zijn. Van 10 giftigste slangen van de top 11 van de wereld tot kangaroes, kamelen, koalas tot vele soorten insecten. Vele van de insecten houden van bijten of het nu een mier of een mug is. Het doet allemaal pijn of jeukt. Niemand is bang voor deze slangen, insecten, krokodillen of spinnen terwijl ze behoorlijk dodelijk kunnen zijn. Ze zijn ermee opgegroeid en weten ermee te leven.

Austalie is een eiland met overal stranden, woestijnen, regenwouden en gebergtes. Voor ieder wat wils. Hierdoor wordt er veel gekampeerd op de mooiste plekjes en komen velen niet eens hun eigen staat uit. Mannen kunnen hier echte mannen zijn. Beetje kamperen, BBQ'en, vissen, hout hakken, vuur maken, grote auto's en veel gereedschap, omdat je het hier allemaal kunt gebruiken.

Australie is groot. Nederland is evengroot als de helft van Tasmanie. Tasmanie is al heel klein vergeleken met het vaste land. Nederland past ongeveer 161 keer in Australie. Wij hebben hier 7 maanden rond gereden en 30.000 km in de auto gezeten. Australiers zijn gek op verkeersborden. Deze staan echt overal de wegen staan ermee bezaaid. Soms wel 5 verschillende snelheden binnen 500 meter.
Ze hebben wel humor op hun borden. Van de pictogrammen van unstable clifs tot look out for cassawaries.

Samengevat is het een groot land met een relaxte sfeer waar veel te zien is. Mocht iemand naar Australie willen dan kunnen wij wel tips geven. Ik zou echter nog wel wachten, want met de koers van de Euro en de Aussie Dollar is het nu te duur.

Dikke kus,

Pieter en Elke

Gemma

Wat heerlijk weer een verhaal. Blij dat de auto nog net voor jullie vertrek verkocht is!
En jullie zijn heel gebleven. Gezond en zo te horen en te zien ook gelukkig.
Wbt de Aboriginal wandtekeningen gaat het vlgs mij verder dan het fileren van vis! Ze wisten het verschil tussen de man en vrouw ook al te weer te geven.

Veel plezier op het vlgd continent; Indonesie.
XG

louis,

mooi verhaal, misschien wat op mijn oude dag, samen met Gemma, in mijn pre rollator periode!!!!, wat een afstand 30.000 km, 12 juli Gem jarig hebben wat leuks gekocht ook namens jullie. veel lol in indonesie en fijn om je familie weer te zien. De arme kweker!!!!!

Willemijn

Yohoooo,

Wowie, wat een gave foto's zitten er weer tussen! Op naar Indonesië! Veel plezier met paps en mams en Geer!

X

p.s. P, was de accu van je scheerapparaat ook op ;-)

Machiel

He guys, leuk verhaal! Ze worden ook steeds mooier, haha. Relaxed dat de auto nog verkocht is, maar anders had je over 5 jaar in ieder geval nog vervoer gehad... Hier is de komkommertijd aangebroken. Volgende week zit ik een week in zuid Korea, toch wel dichtbij ;-)! Tot snel, groeten!

Louis, Gemma en Eline

Lieve Elke en Pieter,
Elke gefeliciteerd met je 31e verjaardag!!!!
Vlgd jaar een feest.
Nu een borrel op jullie.
X van ons

Kees en Inge

Lieve Elke, dikke kus voor je verjaardag.
Wij zijn klaar voor de reis en kijken uit naar jullie op Bali.
Vervelend voor de thuisblijvers al die herfstachige dagen. Maar de zon is er vandaag weer.
Veel plezier op Suwalesi.

tot gauw, kunnen we jullie effe vasthouden.
Kus K&I

Hans en Maria

Hi Elke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We blijven jullie van afstand volgen ook nu jullie de volgende fase ingaan van de wereldtour.
Groetjes