Elke & Pieter around the world

Fiji & California

Lieve trouwe lezers,

Dit zal toch echt het laatste reisverslag worden. Wij zijn al uitgechecked bij het hostel en in ik zit nog in de algemene ruimte deze update te schrijven. Hierna gaan we naar het vliegveld om richting NL te vliegen. Veel zullen we niet meer doen in de tijd hier tussen wat ik in het verslag kan verwerken.

Een raar gevoel is het. De 12 maanden zijn voorbij waarin we veel hebben gezien, meegemaakt en ervaren. We zijn in 10 verschillende landen geweest en de wereld rondgevlogen. Hoe lang 12 maanden dan ook klinkt, het einde is er nu toch gekomen. Super om iedereen straks weer te zien en in de armen te sluiten. Jammer dat er ook serieuze kanten aan de terugkomst zitten. Zoals een baan vinden en het gewone leven weer oppakken.
We weten dat we bevoorrecht zijn door 12 maanden niet te werken, maar daar hadden we dan ook hard voor gespaard (en een kleine lening).
Maar voor wij op Schiphol landen, hierbij onze belevenissen van de laatste 18 dagen; Fiji en California.

Fiji hebben wij 8 dagen aangedaan met als doel om te uit te rusten en te genieten van tropische eilanden. Dit is goed gelukt, al is het moeilijker dan je denkt. Na 2 dagen relaxen op het hoofdeiland hadden we een trip geboekt voor 5 dagen 4 nachten op de Yasawa eilanden-groep. Stuk voor stuk tropische eilanden met namen als Bounty Island, cast-away island (van de film) en Robinson Crusoe island.

Je zou zeggen, de ideale vakantie voor veel mensen. Beetje hangen op een tropisch eiland en niets doen. Ik kan je vertellen dat dat best lastig is. Er is dan ook niet veel te doen en na 2 uur slaat de verveling toe. En dan moet je nog 4,5 dag. Na een tijdje ga je langzamer lopen, om zo tijd te vullen en beetje hangen in de hangmat. Ben je dat weer zat dan maar ff snorkelen. Maar dan heb je alles al gedaan en begin je weer van voor af aan. We hebben zelfs Pina Colada gemaakt met verse ingredienten. En dan hoor je iemand op een schelp blazen of een trommel slaan. Jippie eten: ontbijt, lunch of dinner.
Als ik dat zo overlees was het helemaal zo gek nog niet, maar ik heb het best lastig gehad. Misschien heb ik al teveel niets gedaan het afgelopen jaar!!!
Al met al hebben we genoten van de mensen hier, die heel gastvrij zijn. Alleen drinken ze hier Kava, water met een gestampte wortel wat naar aarde smaakt. Ze vinden het zelf ook niet allemaal even lekker, maar na veel drinken werkt het als een soort drugs. Het zorgt in ieder geval voor gezellige avonden met groepen bij elkaar, beetje kletsen en gitaar spelen. Het dansen van de traditionele Bula dans hoort hier ook bij. Beide hebben wij mogen proberen, maar we moeten nog wel wat oefenen.
We kregen ook iedere keer weer een glimlach toen wij bloemen op onze bedden zaggen liggen. Dit zie je in de hostels niet.

We zijn om 14.00 op 4 oktober vertrokken vanaf ons tropische eilandje voor een hele reis richting de VS. Reis per boot, bus en vliegtuig om weer om 14.00 op dezelfde dag aan te komen in LA. Tijdreizen of gewoon vliegen door de tijdzones.

De volgende stap was California. Hier zijn wij in 10 dagen van LA naar San francisco gereden. Wat een omschakeling was dat zeg. Van rondgereden worden in een rustige omgeving moesten we met onze gehuurde auto naar het motel rijden. Iedereen reed voor ons gevoel aan de verkeerde kant van de weg, maar dat bleek niet waar te zijn. In NL doen wij precies hetzelfde, alleen hebben wij ons bijna een jaar begeven in landen waar ze aan de andere kant rijden en hebben we zelf ook iets van 35.000km zo gereden.
LA is een grote drukke stad, maar super om hier alles te zien wat je normaal op te ook ziet. Beverly Hills, Walk of Fame en Hollywood om maar wat op te noemen. Het Hollywoodsign mag natuurlijk niet ontbreken tijdens een bezoekje aan LA. Gelukkig is hij nog even achter de wolken vandaan gekomen voor een foto.

We hebben Universal Studios bezocht om sterren te ontmoeten, maar helaas was het slecht weer en bleef iedereen binnen. Wel hebben we langs de studio's gereden waar bekende films gemaakt zijn/worden en de sets van Desperate Housewives tot Jaws. De attracties waren grotendeels binnen dus die hebben we wel bijna allemaal kunnen doen. Door het slechte weer was het niet zo druk de de rijen waren lekker kort. Heeft het toch voordelen om helemaal nat te regenen.
Echt bizar om langs alle dure, grote huizen en rijden waar alle sterren wonen. Maar hoe bekender de ster hoe hoger de muren om het huis. Wel super om te zien.

Om ons geluk te beproeven hebben we de auto op de cruisecontrol gezet en kwamen we uit in Las Vegas. Daar is het pas druk. Ergens midden in de woestijn verreist ineens een stad die als doel heeft iedeereen arm te maken behalve de casino eigenaren. We hebben er echt met open ogen rondgelopen en de meeste bekende casino's bezocht. We zijn voor een tweede keer de wereld over gegaan van Paris, New York, Venetie tot Egypte. We hebben we de hand op de knip gehouden, zodat we jullie niet hoeften te vertellen dat we geld hebben gewonnen en nog 12 maanden weg zouden blijven. Graag gedaan!!!
Het is een bizare wereld, maar super om er tussen te lopen. Je kan je hier al dagen vermaken zonder ook maar 1 cent te vergokken. Vooral in de avond is het er gezellig, omdat veel mensen overdag moeten bijkomen van de avond ervoor. Aangezien wij geen wilde nachten in de casino's voor ogen hadden, hebben we een trip naar de Grand Canyon geboekt. We vlogen van Las Vegas naar de Grand Canyon om daar 3 uur te genieten van de grootsheids van dit natuurverschijnsel. Het is lastig voor te stellen hoe groot het wel niet is als je daar rondloopt. Gelukkig ging onze vlucht er deels overheen, zodat wij een beter beeld hebben kunnen vormen. Tijdens de vlucht hebben we ook de Hooverdam gezien en het grootste man-made meer in de USA. Een superervaring.

Onderweg van Las Vegas naar San Francisco zijn we gestopt bij 3 natuurparken. De USA staat onder andere bekend om hun mooie en grootse natuurparken. We hebben Sequoia NP en Kings Canyon NP aangedaan. De Sequoia zijn eeuwenoude bomen die ook nog eens de hoogste ter wereld zijn. Het lopen tussen deze bomen geeft je toch het gevoel dat je maar klein en kort op deze aardbol bent. Dus geniet zolang je er bent!!!
Yosemite was ons volgende NP. Een grote vallei die eeuwen geleden is gevormd door ijsverschuivingen. Ook weer supermooi, maar lastig om te waarderen. We hebben gedurende onze trip al zoveel mooie natuur gezien, dat veel toch wel op elkaar gaat lijken. Een mooi moment om terug te gaan naar NL.

In San Francisco hebben we gelukkig de auto al snel ingeleverd, want met alle steile hellingen en eenrichtingsverkeers wegen is het er lastig rijden. Het reizen te voet, kabeltram of fiets zijn hier betere opties. We hebben eerst downtown te voet verkent. Het centrum is niet zo groot en je kunt veel te voet doen, als je van bergbeklimmen houdt. Zoals elke andere stad heeft het hoge gebouwen, en veel drukte. In San Francisco mogen de gebouwen geen lichtreclame op het dak hebben, waardoor de gebouwen en in mijn ogen mooier zijn. Op straat niveau hangt het wel helemaal vol maar dat geeft weer sfeer en vooral in de avond. Om de stad verder te verkennen hebben we de volgende dag de kabeltram maar genomen waar SF zo bekend om staat. Deze tram gaat de stijle hellingen van de stad gewoon over en je kan er fijn uithangen om alles beter te kunnen zien. In het noorden van de stad ligt de haven met de vele pieren. Vanaf deze pieren hebben wij onze eerste glimp opgevangen van de Golden Gate Bridge en Alcatraz (het gevangenis eiland).

Bij pier 39 zijn ook zeeleeuwen te zien. Deze hoor en ruik je al van verre. Ze liggen hier, omdat ze hier beschermt zijn van de haaien en Orka's die in de grote oceaan zwemmen. Een goede toeristische trekker. Tijdens het lopen door de stad zie je de relaxte sfeer en de mooie gebouwen. De stad is ons goed bevallen.
De laatste volle dag hadden we goed volgepland met het huren van een fiets en het bezoeken van Alcatraz. Met de fiets hebben zijn we over de Golden Gate Bridge gefietst en hebben we het Golden Gate park bezocht. Het is allemaal vooral groots opgezet en supermooi. Hoewel de brug van een afstand mooier is dan van dichtbij.
Alcatraz is één van de bekendste zwaarbewaakte gevangenissen gelegen op een eiland waar nog nooit iemand is ontsnapt, zover ze weten. Mensen zoals Al Capone hebben hier gezeten. Ze zatten 3 km van SF af en konden de geluiden van de stad horen. Helaas voor hen zat er nog veel tralies en veel te dikke muren tussen om hier te komen. Ik vond het erg indrukwekkend en leuk om t ezien. Gelukkig lieten ze ons weer van het eiland.

Daarna hebben we onze galgenmaal gegeten, een lekkere steak. Die burgers en pizza komt onze neus wel uit. Het is hier namelijk best lastig om gezond en goedkoop te eten. Hierdoor hebben we dan ook maar vele burgerketens geprobeerd, zoals Denny's, Taco bell, Ruby's, McDonalds en vele andere.

De laatste dag is aangebroken, HERE WE COME!!!

Bedankt voor het trouwe lezen en de reacties op onze website. Hopelijk hebben jullie er even veel van genoten als wij van het schrijven van deze verhalen.

Dikke Kus

Willemijn

Bedankt voor jullie mooie verhalen en tot morgen!!!

Geertje

Superleuk om dit laatste bericht te lezen zo kort voor jullie terugkeer. Fijne vlucht en tot snel!!
Liefs

G&L

Trouw blijven aan jullie roots. Kom maar weer lekker thuis!
Dank voor alle mooie verhalen en foto's. We hebben op de computer met jullie meegereisd.
Tot straks

Kees

Wat een mooi einde! En nu wachten we op jullie: let start the party, no time for jetlags!!

lijn

Cool!! Tot snel :-)! xlijn

Machiel

Over een maandje zitten wij in Californië. Fijn dat jullie als ervaren wereldreizigers de plekjes even voor ons hebben verkend! Dat maakt het voor ons een stuk makkelijker. Goede reis naar "huis" ? Tot snel !

Ester van Gils

Hee El !!!! Welcome home!! Ik heb er iets te lang over gedaan om jullie blog te bezoeken maar hier ben ik dan :-)) Jeroen en ik vertrekken zaterdag! Bij ons staan Zuid-Afrika, Indonesie (Java, Bali, Lombok, misschien Flores), Laos en Cambodja op het lijstje! Ik heb natuurlijk meteen julllie verhalen over deze gebieden gecheckt! Jammer dat ik je niet meer 'in the flesh' kan ontmoeten voor mijn vertrek. Tot volgend jaar , groetjes Ester

Ester van Gils

oja:

mochten jullie ons ook willen volgen:
ezzzterenpoeta.reismee.nl

tonus

Nou heb maar veel plezier en ik hou oog op alle foto's.
Heel leuk dus.
Groetjes vanuit Perry